Pon-Pt 09:00 - 20:00
Pon-Pt 09:00 - 20:00
Post Image
10 lut, 2023
Posted by Bartosz
0 comment

Budowa kampera – Jak to zrobić samemu

Budowa kampera krok po kroku.

Budowa kampera 

Zastanawiasz się nad budową kamera? Nie wiesz jak się do tego zabrać. Może już zacząłeś budowę kampera i nie chcesz popełnić błędu?

W tym artykule postaram się opisać jak przebiega proces zabudowy auta dostawczego na kampera. Co powinieneś wiedzieć wybierając auto bazowe. Krok po kroku poprowadzę cię przez proces zabudowy dostawczaka na kampera.

Moda na kampery i przyczepy kempingowe była od zawsze. Jedni to kochają drudzy nienawidzą, jak ze wszystkim. W ostatnich latach trend na kampery i przyczepy kempingowe eksplodował, a to wszystko za sprawą COVID. Ale nie o tym będę pisał. W związku z eksplozją w sektorze kempingowym wiele ludzi zabrało się za budowanie kampera. Jeśli i ty masz taki plan to z tego artykułu dowiesz się jak to zrobić dobrze i nie popełnić błędów.

Zacznijmy więc od pierwszego kroku który musimy wykonać.

Budowa kampera krok pierwszy - Wybór auta.

Dobór odpowiedniego auta do zabudowy na kampera.

Pierwsza czynność, którą musimy zrobić kiedy zdecydowaliśmy, że chcemy budować kampera. Wybór właściwego auta, które posłuży jako baza do zabudowy na kampera. Kiedy znamy już swój budżet, możemy przystąpić do szukania auta bazowego. Do wyboru mamy kilka opcji.
  1. Mały kamper na bazie osobowego vana, takiego jak Vivaro, Vito, Multivan, Ducato albo nawet Sharan bo i takie widywałem. Będzie to tańsze auto w zakupie jak i w budowie. Z pewnością również mniej wygodne w użytkowaniu z uwagi na małą powierzchnię i niski sufit.
  2. Większy i tym samym wygodniejszy, a za razem bardziej komfortowy i popularny. Będzie samochód dostawczy taki jak Ducato, Boxer, Jumper Sprinter, Crafter lub Daily, Transit czy Master. I taką właśnie zabudowę będę opisywał w tym artykule.

Budowa kampera z dostawczaka

Jeżeli zdecydujesz się na budowę większego kampera warto się zastanowić nad kilkoma czynnikami.

Pierwszy to jego wysokość. Jedne vany są wyższe inne z kolei są szersze. Wszystko zależy od tego ile masz wzrostu. Jeżeli ma to być komfortowy kamper, w którym będziesz spędzać dużo czasu. Dla własnej wygody musisz mieć możliwość stanąć w nim wyprostowany. Druga ważna kwestia to sprawa spania, więc szerokość budowanego kampera również ma ogromne znaczenie przy poszukiwaniu odpowiedniej bazy. Musisz się zastanowić czy chcesz mieć możliwość spania wzdłuż i wszerz kampera, czy tylko wzdłuż albo wszerz. Dla przykładu porównamy sobie dwa ciekawe auta bazowe takie jak Fiat Ducato i Mercedes Sprinter.

Budowa kampera z Fiata Ducato

Budowa kampera z Fiata Ducato, Peugeota Boxera lub Citroena Jumpera.

Fiat Ducato – jeden z tak zwanych trojaczków, którego bliźniakiem jest Peugeot Bokser i Citroen Jumper, jest chyba najbardziej popularną bazą wykorzystywaną do zabudowy kamperowej. Głównie dlatego, że występuje on w kilku rozmiarach. W porównaniu do Sprintera czy Craftera, Ducato jest szerszy ale za to trochę krótszy. Ducato w wersji L4H3 to najwyższe i najszersze auto ze wszystkich wymienionych wyżej dostawczaków. 

Budowa kampera z Ducato

Budowa kampera z Mercedesa Sprintera

Budowa kampera z Mercedesa Sprintera lub Volkswagena Craftera.

Mercedes Sprinter – jest jednym z najlepszych dostawczaków na rynku. Ale według mojej opinii nie do końca nadaje się na kampera z uwagi na jego szerokość i długość. Sprinter i Crafter jest bardzo wąskim autem więc przy wzroście 180cm nie ma opcji spania wszerz auta, druga sprawa to budowa mebli które będą bardzo wąskie i niepraktyczne w użytkowaniu. Sprinter czy Crafetr w jego największej wersji jest bardzo długi i ma ogromy tylny zwis co spowoduje, że będziemy mieć duże problemy z parkowaniem. 

zabudowa sprintera na kampera

Fiat Ducato - Najbardziej popularne auto zabudowywane na kampera.

Wydaje mi się, że nie bez kozery Ducato jest najbardziej popularną bazą kamperową. Większość seryjnie budowanych kampervanów powstaje właśnie na bazie tego dostawczaka. 

Ja osobiście wybrałem Peugeota Boksera w wersji L4H3 z uwagi na jego wysokość i szerokość. Mam 183cm wzrostu i zależało mi na tym, abym mógł swobodnie stanąć i położyć się wygodnie wszerz i wzdłuż kampera.

Ze względu na to, że często teren, na którym parkujemy kampera nie jest idealnie równy, chciałem mieć możliwość spania w każdą możliwą stronę. Wybór auta bazowego pod zabudowę na kampera to indywidualna kwestia, więc każdy musi decydować za siebie. Poniżej podaję tabelę z rozmiarami Fiata Ducato w różnych wersjach.

wybór dostawczaka na kampera wymiary

Zabudowa dostawczaka na kampera.

Przed zakupem musimy zastanowić się jaki układ będzie dla nas najlepszy oraz czy chcemy budować auto dla 2 czy może 4 osób. Pamiętajmy, że jeżeli mamy auto dostawcze, w którym zamontowana jest ściana grodziowa oddzielająca przestrzeń ładunkową od kabiny to nie możemy ot tak sobie jej zdemontować. Ponieważ przy kolejnym badaniu technicznym możemy mieć spory problem z jego zaliczeniem. Dlatego czasami warto wydać troszkę więcej i kupić auto osobowe, w którym nie ma grodzi i nie będziemy musieli borykać się z kosztownym procesem zmiany przeznaczenia pojazdu na specjalny kempingowy. Który wiąże się z nie lada wydatkiem. Jeżeli wiemy już z jakiego auta chcemy budować kampera. Uwzględniając powyższe czynniki, możemy przystąpić do poszukiwań i zakupu wymarzonego pojazdu.

Bez znaczenia jakie auto wybierzesz proces zabudowy dostawczaka na kampera będzie przebiegał bardzo podobnie.

A więc skoro auto masz już kupione, możemy zacząć pracować nad jego zabudową. Zanim jednak weźmiesz w rękę narzędzia, narysuj sobie kilka opcji zabudowy, które najbardziej Ci odpowiadają i wybierz jedną z nich. Najbardziej popularną zabudową jest zabudowa cztero osobowa, w której mamy dwa fotele z przodu i dwa z tyłu. Nieco mniej popularna, ale również często spotykana jest zabudowa dwu osobowa, w której gródz pozostała na swoim miejscu. 

Ergonomicznie zaprojektowany układ czteroosobowej zabudowy będzie zupełnie inny niż w przypadku zabudowy dwuosobowej. Ze względu na brak konieczności montowania foteli z pasami zwróconymi w kierunku jazdy dla dodatkowej dwójki pasażerów. Opcji aranżacji wnętrza jest wiele i wszystko zależy od tego czego potrzebujesz – twoje indywidualne upodobania są tutaj najważniejsze. Póki masz jeszcze czas, zastanów się dobrze, jaki układ zabudowy najlepiej spełni twoje potrzeby. 

Budowa kampera krok drugi - Czyszczenie i konserwacja

Przed przystąpieniem do zabudowy dostawczaka na kampera zróbmy w nim porządek. 

Jeszce przed tym, zanim przystąpisz do zabudowy kampera wykonaj gruntowne czyszczenie auta, które zakupiłeś jako bazę. Dostawczaki mają to do siebie, że przewożone jest w nich dosłownie wszystko, a co za tym idzie nie są one zbyt czyste. Wystarczy nam dobry środek czyszczący, szmatki, gąbeczki i zabieramy się do pracy. 

Podczas procesu czyszczenia możemy zauważyć występujące ogniska korozji, co będzie normalnym zjawiskiem. Postarajmy się je usunąć i zakonserwować. Jeżeli nie są one zbyt rozległe wystarczy nam papier ścierny, benzyna ekstrakcyjna i farba podkładowa w sprayu aby zrobić z tym porządek. 

  1. Oczyszczamy skorodowaną powierzchnię
  2. Odpylamy i  odtłuszczamy zmatowany kawałek
  3. Nanosimy kilka warstw podkładu

Po zapodkładowaniu możemy oczywiście pomalować farbą w kolorze samochodu a następnie polakierować. Sam proces oczyszczenia i zapodkładowania powinien wystarczyć. Zlikwidowanie ognisk występowania korozji pozwoli nam zatrzymać proces rdzewienia i zakonserwuje naszego kampera na długie lata.

Pamiętajmy o tym, że jeżeli nie zrobimy tego na tym etapie. To w momencie kiedy zaczniemy zabudowywać naszego kampera. Nie będziemy mogli do tego wrócić z wiadomych przyczyn.

Budowa kampera krok trzeci - Wygłuszenie i ocieplenie

Proces budowy kampera zaczynamy od jego ocieplenia i wygłuszenia.

Zacznijmy od wygłuszenia i ocieplenia podłogi. Po pierwsze zastanówmy się nad tym czy, wogóle chcemy izolować podłogę. Nie jest to bowiem konieczne, ale napewno mocno zwiększy komfort użytkownika oraz obniży koszty ogrzewania i temperaturę w upalne dni.Proces ocieplenia i wygłuszenia podłogi wydaje się być dosyć prosty. Do izolacji możemy wykorzystać twardy styroduru XPS lub płytę budowlaną wykonaną z XPS. Na poniższym zdjęciu zastosowałem płytę budowlaną XPS o grubości 25mm. Polecałbym nie stosować styropianu podłogowego EPS ze względu na jego niską wytrzymałość na ściskanie i większą nasiąkliwość.
Ocieplanie pod ogi w kamperze

Po to by zwiększyć stabilność podłogi, szczeliny pomiędzy przetłoczeniami wypełniamy XPS-em o grubości 6mm. Wycięte paski z XPS-a przyklejamy cienką warstwą kleju polimerowego bezpośrednio do podłogi. Po wyschnięciu możemy zabierać się do przyklejenia płyty izolacyjnej. Wykonanie podbudowy z XPS nie tylko obniży przenikanie temperaturowe, ale również znacznie wygłuszy naszego kampera.   

jak ocieplić podłogę w kamperze

Wygłuszanie i ocieplanie ścian w kamperze

Seryjnie budowane kampery zazwyczaj (Poza wersjami zimowymi) są ocieplone 10 mm warstwą pianki kauczukowej takiej samej jaką stosuje się do wygłuszania samochodów osobowych. 

Moim zdaniem to zbyt cienka warstwa. Dlatego w tym projekcie zastosowałem samoprzylepną piankę kauczukową o grubości 32 mm. Jeżeli chodzi o materiał używany do ocieplenia kampera, to piana kauczukowa będzie najlepszym rozwiązaniem ze względu na bardzo niską nasiąkliwość, doskonałe właściwości izolacyjne, wygłuszeniowe oraz swoją elastyczność. Nie będę pisał o alternatywnych materiałach gdyż zastosowanie piany kauczukowej wydaje mi się jedynym słusznym rozwiązaniem. 

Jakich materiałów nie stosować przy ocieplaniu kampera

Powiem za to jakich materiałów nie stosować. Największym błędem jaki możemy popełnić to ocieplenie naszego kampera styropianem lub pianą PUR. Zapytacie dlaczego? Przecież to doskonały materiał izolacyjny, który jest bardzo lekki. Styropian nie jest materiałem elastycznym i nie przylega ściśle do ścian kampera. Ściany dostawczaka nie są proste, co w momencie przenikania temperaturowego będzie powodowało skraplanie znacznej ilości kondensatu.

 

Nie ocieplajcie kamperów pianą pur nawet jeżeli jest komorowo zamknięta.

Nasiąkliwość wącha się od 2 do 5% w przypadku zamknięto komorowej piany PUR i 14 do 22 kg na m2 w przypadku otwarto komorowej piany PUR. W porównaniu z nasiąkliwością pianki kauczukowej, która wynosi 0,1% są to ogromne różnice.

Materiały takie jak styropian czy piana PUR są doskonałymi materiałami izolacyjnymi, ale nie do ocieplania i izolowania kampera tylko budynków.

Poniżej przedstawiam filmik z rozbiórki kampera ocieplonego styropianem i pianą PUR. Zobaczcie ile skropliny na tak małym kawałku!!!

Mata bitumiczną do wygłuszenia kampera

Do wygłuszenia w miejscach konstrukcyjnych i przetłoczeniach użyłem maty bitumicznej, która ma doskonałe właściwości wygłuszeniowe. Nie polecam oklejać całego auta matą bitumiczną ze względu na jej wagę. Mata bitumiczna wygłuszeniowa jest bardzo ciężkim materiałem i przy oklejeniu całego kampera może zwiększyć jego wagę netto nawet o 100kg.,

Budowa kampera krok czwarty - Podłoga

Budowanie podłogi w kamperze. Z czego zbudować podłogę w kamperze, jakich materiałów użyć.   

Kiedy kwestie ocieplenia podłogi w kamperze mamy już za sobą, możemy przystąpić do montażu warstwy wierzchniej. Do tego wybrałem sklejkę szalunkową wodoodporną o grubości 10mm. Ze względu na jej wytrzymałość oraz niską nasiąkliwość jest ona doskonałym materiałem. Stworzy solidną i trwałą podłogę w kamperze. Niestety nie jest to lekka, ale za to bardzo wytrzymały. Co ważne, nie odkształca się pod wpływem wilgoci. W przypadku niekontrolowanego wycieku wody nasza podłoga nie odkształci się, ani nie nasiąknie wodą.  Jest to naprawdę bardzo twarda i solidna płyta, do której na późniejszym etapie będziemy mogli przykręcić meble. Jedna strona wodoodpornej płyty szalunkowej jest gładka i błyszcząca, druga z kolei perforowana i chropowata. Co umożliwia jej przyklejenie do podbudowy ociepleniowej bez konieczności używania wkrętów i dziurawiona podłogi lub tworzenia drewnianego stolarza. Do zamocowania podłogi w kamperze użyłem silnego kleju polimerowego i przykleiłem ją do podbudowy izolacyjnej. 

z czego zbudować podłogę w kamperze

Układ zabudowy w kamperze jaki wybrać?

Tak więc jeżeli auto mamy już ocieplone i podłogę gotową. Przyszedł czas na decyzję jaki układ zabudowy będziemy chcieli mieć w naszym kamperze. Najlepiej będzie wykleić go na podłodze taśmą malarską. Ta czynność pozwoli nam na precyzyjne określenie miejsca, mebli oraz wszystkich sprzętów elektrycznych typu lodówka, bojler itp. Po oklejeniu podłogi i wyznaczeniu układu zabudowy możemy przystąpić do budowania instalacji elektrycznej.

wybór układu mebli w kaperze

Budowa kampera krok piąty - Instalacja elektryczna

Szczerze czekałem na ten rozdział, uwielbiam elektrykę i elektronikę, jestem pasjonatem, a może nawet maniakiem w tej dziedzinie. Tak więc zaczynamy.

Elektryka dla większości to czarna magia. Źle wykonana instalacja elektryczna może być przyczyną pożaru, więc jeżeli nie czujesz się komfortowo w tej dziedzinie ,najlepiej będzie jak zlecisz jej  wykonanie specjaliście, który zbuduje ją dla ciebie w bezpieczny sposób. Ty zas będziesz spał spokojnie w swoim nowiutkim kamperze, bez obawy wystąpienia ryzyka pożaru. Jeżeli jednak czujesz się komfortowo w tej dziedzinie nic nie stoi na przeszkodzie, abyś wykonał ją sam, tak więc zaczynamy. 

System pomiarowy w kamperze

Pierwsza ważna rzecz do rozważenia to, czy chcemy mieć systemy pomiarowe, takie jak czujniki poziomu wody czystej, wody szarej, wskaźniki napięcia akumulatorów, pomiar zużycia prądu, czujniki poziomu itp.Następna ważna rzecz to projekt instalacji elektrycznej, bez tego daleko nie zajdziemy. Nie musi to być skomplikowany projekt może być zwykły rysunek techniczny, który pomoże ci w rozprowadzeniu instalacji tak, żebyś o niczym nie zapomniał. Jeżeli wiemy już co chcemy i mamy gotowy projekt instalacji, to możemy wybrać nasze główne centrum pomiarowe o ile zdecydowaliśmy, że je potrzebujemy. Ja osobiście nie wyobrażam sobie kampera bez możliwości sprawdzenia jaki jest stan wody, lub napięcie w akumulatorze. Szczerze doradzam montaż takiego urządzenia, ułatwi ono życie użytkownikowi i nie pozwoli na niemiłe niespodzianki typu brak prądu lub wody.

Ja w tym projekcie zastosowałem bardzo rozbudowany system pomiarowy, który informuje mnie o wszystkich wyżej opisanych czynnikach, ale również pozwala sterować urządzeniami elektrycznymi znajdującymi się na pokładzie. Systemów pomiarowych i centrali sterujących jest wiele i napewno znajdziesz coś dla siebie. Możesz również zastosować najprostsze wskaźniki pomiarowe zamiast skomplikowanego systemu. Wybór należy do ciebie.  

budowa instalacji elektrycznej w kamperze

Panele słoneczne w kamperze

Zastanów się również czy będziesz instalował Solary w swoim kamperze jako źródło generowania prądu, które będą bezobsługowo ładowały twoje akumulatory, czy może separator albo ładowarkę DC-DC, a może masz w planach wozić ze sobą generator. Pomysł z generatorem stanowczo odradzam z wiadomych względów, hałas, konieczność tankowania, spaliny.    

Na tym etapie musisz również zaplanować źródło ogrzewania w kamperze. Każde źródło ogrzewania w kamperze nawet gazowe wymaga zasilania elektrycznego. Wyjątkiem jest koza opalana drewnem ale niewiele ludzi decyduje się na takie źródło ogrzewania. Do wyboru mamy:

  1. Webasto lub jego odpowiednik
  2. Trumę
  3. Alde
  4. Kozę opalaną drewnem

Jeżeli mamy już projekt lub rysunek instalacji możemy przystąpić do budowania. Instalacja zasilana prądem stałym DC powinna zostać wykonana z kabli elastycznych tak zwanych linek, a nie z drutu. Właściwości prądu stałego są inne niż prądu zmiennego, który mamy w domu.

Więcej o prądzie tutaj… 

Nie buduj instalacji elektrycznej w kamperze z drutu, zawsze używaj linek.

Przekroje kabli powinny być odpowiednio dobrane do odbiorników, jeżeli kabel jest zbyt cienki to będzie się nagrzewał co może doprowadzić do pożaru. Dla ciekawostki powiem, że ponad 90% pożarów występujących w kamperach jest powodowana przez instalacje elektryczne. 

Podstawy instalacji elektrycznej w kamperze

Głównym źródłem zasilania w kamperze jest akumulator o napięciu 12v. W kamperach nie stosuje się przewodów trzyżyłowych jak w domu. Instalacja bazuje na napięciu dwu biegunowy (czerwony +) i (czarny lub niebieski -). Funkcje uziemienia pełni biegun minusowy tak zwana masa. 

Budując instalacje elektryczną w kamperze musimy wiedzieć, że w momencie pomyłki przy podłączeniu możemy spalić odbiornik lub urządzenie nie będzie działać. 

instalacja elektryczna w kamperze

Na tym etapie musimy wybrać miejsce na akumulator oraz inne urządzenia, takie jak przetwornica, elektroblok, regulator ładowania , skrzynkę z bezpiecznikami itp. W seryjnych zabudowach akumulator bardzo często znajduje się pod fotelem pasażera. Ja w tym projekcie wybrałem miejsce pod łóżkiem, z uwagi na ilość sprzętu i gabaryty akumulatora. 

instalacja fotowoltaiczną w kamperze

Budowa kampera krok szusty - Stelaż ściany i sufit

Elektryka gotowa , przyszedł czas na zabudowę ścian. Abyśmy mogli do czegoś przykręcić płyty musimy wykonać stelarz. Ja użyłem cienkich listewek o wymiarach 40x20mm i zbudowałem żebrowy stelarz, do którego później przykręciłem ściany i sufit z lekkich płyt o grubości 6mm.

Z uwagi na ograniczenie wagowe. Przecież zabudowywujemy dostawczaka o masie dopuszczalnej do 3.5T polecam zastosować lekką sklejkę typu Ceiba i Fuma. Sklejki te są dużo lżejsze od tradycyjnych więc pozwolą nam oszczędzić trochę kilogramów.

budowa ścian w kamperze

Budowa stelaża w kamperze

Przy budowie stelaża nie zapomnij o przygotowaniu wzmocnień, do których będziesz przykręcać szafki. Nie możesz przykręcić ich bezpośrednio do płyty myśląc, że będzie ok, bo nie będzie. Pod obciążeniem szafki zwyczajnie odpadną jeżeli nie będą przykręcone do solidnej konstrukcji. Pamiętajmy o tym, że budujesz kampera i przy gwałtownym hamowaniu, wszytko co jest w środku będzie chciało lecieć do przodu. Gdy stelarz mamy już gotowy, możemy przystąpić do zabudowywania sufitu. Jeszcze przed przykręceniem płyt sufitowych dla własnej wygody okleiłem tylne wzmocnienie oraz słupki materiałem wykończeniowym.

wykończenie zabudowy kampera
budowa sufitu w kamperze

Budowa ścian w kamperze

Do wykonanego wcześniej stelarza przykręcamy odpowiednio przycięte płyty. Nawiercamy otwory i przeciągamy wcześniej położone kable, tak abyśmy później w łatwy sposób mogli podłączyć odbiorniki. Pamiętajmy o tym, żeby zaznaczyć miejsca, w których wykonaliśmy wzmocnienia. Do których póżniej będziemy przykręcać szafki. Elementy ścian przeznaczone do tapicerowania w procesie przykręcania oklejamy materiałem, tak aby śrubki znajdowały się pod okleiną. Nie jest to może najprostszy sposób, ale nada on naszemu kamperowi estetyczny wygląd.    

budowa ścian w kamperze

Budowa kampera krok siódmy - Prysznic

Wybór systemu grzania wody w kamperze.Podczas budowy prysznica musimy zastanowić się nad źródłem ogrzania wody, no chyba, że będziemy się kąpać w zimnej. Do wyboru mamy kilka ciekawych opcji, takich jak:
  1. Podgrzewacz gazowy
  2. Podgrzewacz elektryczny
  3. Podgrzewacz przepływowy
Ja zastosowałem podgrzewacz przepływowy, i tym samym do grzania wody wykorzystuje proces wytwarzania energii cieplnej przez silnik. Jest to bardzo popularny system ogrzewania wody w łodziach i jachtach, mniej popularny w kamperach. W mojej opinii jest to najlepszy i najbardziej oszczędny sposób podgrzewania wody w kamperze. 20 minut jazdy samochodem wystarczy, aby bojler o pojemności 22 litry zagrzał wodę do temperatury 45 stopni.Zapytacie, a co jak będę chciał sobie postać w miejscu? Wtedy grzejemy wodę wbudowaną grzałką o mocy 850W, 30 minut i mamy gorącą wodę.Możesz również wybrać urządzenie dwufunkcyjne które ogrzeje i wodę, i służy jako ogrzewanie kampera. Ale pamiętaj, że to niemały wydatek.

Budowa prysznica w kamperze

Podczas budowy prysznica w kamperze najpierw podocinałem płyty ścian działowych i dopasowałem je do całej reszty, niczego nie przykręcając. Wykonałem podbudowę pod brodzik prysznica o wymiarach 70x70cm,tak aby syfon odpływowy mógł się w niej swobodnie zmieścić. Poprowadziłem rury doprowadzające wodę, a następnie zamontowałem zbiornik na szarą wodę. Wiedząc dokładnie ,gdzie będzie odpływ mogłem wybrać idealne miejsce na zbiornik. Wpuściłem rurę odpływowa bezpośrednio przez podłogę do zbiornika, bez konieczności przeciągania jej po wierzchu lub po podwoziu co nie zdało by egzaminu ze względu na spadki, których woda potrzebuje aby mogła swobodnie odpłynąć. Następnie przykręciłem wszystkie elementy zabudowy prysznica i wszytko okleiłem okleiną PVC. Zainstalowałem baterię oraz deszczownicę. Na końcu osadziłem brodzik , całość zasilikonowałem i zamontowałem zbiornik na czystą wodę.
budowa prysznica w kamperze

Budowa kampera krok ósmy - Meble

Meble do kampera wykonałem z lekkiej sklejki ze względu na jej wagę. Do budowy mebli użyłem 12mm płyty, dokładnie tej samej , z której zrobiłem ściany prysznica. Chciałem, żeby cała zabudowa była wykonana z tego samego gatunku drewna ze względu na estetykę.

Budowa mebli do kampera

Pierwsza czynność jaką powinniśmy wykonać przy budowie mebli do kampera to rysunek, który umożliwi nam wykonanie mebli we właściwy sposób i nie pozwoli na pomyłki w wymiarach. W związku z tym, że są to meble do kampera musimy je zaprojektować w taki sposób, aby szuflady nie otwierały się podczas jazdy na zakrętach. Do tego użyłem prowadnic push to open i tym samym uniknąłem montażu uchwytów, które niezbyt mi się podobają. Każdy z nas ma własne indywidualne potrzeby i upodobania a więc budowanie mebli w kamperze będzie indywidualnym procesem dla każdego. Jedni wolą płyty laminowane, drudzy surowe drewno, jeszcze inni chcą mieć uchwyty. Najważniejsze jest to , aby meble w twoim kamperze były funkcjonalne, spełniały wszystkie twoje potrzeby i podobały Ci się.

Nie narób sobie kosztów przy budowie mebli do kampera.

Budowa mebli w kamperze to precyzyjny i kosztowny proces, który wymaga wprawy. Jeżeli nie czujesz, się z tym komfortowo najlepiej będzie zlecić wykonanie tej usługi firmie stolarskiej.

Nieodpowiednie przycięcie płyt będzie skutkowało znacznym wzrostem kosztów budowy kampera, a przecież nie o to w tym chodzi.

budowa kuchni w kamperze

Budowa kampera krok dziewiąty - Montaż urządzeń

Budowa mebli i montaż urządzeń to proces końcowy przy budowie kampera, kóry pozwala dostrzec koniec i poczuć przypływ radości związany z myślą pierwszego wyjazdu naszym własnoręcznie zrobionym kamperem.  I taka konkluzja. Pomimo, że w procesie żmudnej budowy kampera, niejednokrotnie poczujesz bezradność i chęć poddania się,  nie rób tego, skończ swój zaczęty projekt za wszelką cenę, a satysfakcja z ciężkiej i wymagajacej  pracy będzie nielada nagrodą. 

Mój kamper jest już gotowy, jesteś ciekawy jak wygląda?

Budujesz kampera? Potrzebujesz porady? Doradzamy przy budowie kampera. Zadzwoń tel: 537 181 219. Wiemy, że budowa kampera może być nie lad wyzwaniem, zwłaszcza kiedy robi się to pierwszy raz. Z nami u twego boku napewno pójdzie dużo łatwiej. Podpowiemy jak zrobić to lepiej, taniej, szybciej i do tego dobrze.
Kontakt
Leave a Comment

Your email address will not be published.*


Budujesz Kampera?

Doradzamy przy budowie kampera. Wiemy, że budowa kampera może być nie lad wyzwaniem, zwłaszcza kiedy robi się to pierwszy raz.

Z nami u twego boku napewno pójdzie dużo łatwiej. Podpowiemy jak zrobić to lepiej, taniej, szybciej i do tego dobrze.

Zadzwoń - 537 181 219