Zastanawiasz się nad budową kamera? Nie wiesz jak się do tego zabrać. Może już zacząłeś budowę kampera i nie chcesz popełnić błędu?
W tym artykule postaram się opisać jak przebiega proces zabudowy auta dostawczego na kampera. Co powinieneś wiedzieć wybierając auto bazowe. Krok po kroku poprowadzę cię przez proces zabudowy dostawczaka na kampera.
Moda na kampery i przyczepy kempingowe była od zawsze. Jedni to kochają drudzy nienawidzą, jak ze wszystkim. W ostatnich latach trend na kampery i przyczepy kempingowe eksplodował, a to wszystko za sprawą COVID. Ale nie o tym będę pisał. W związku z eksplozją w sektorze kempingowym wiele ludzi zabrało się za budowanie kampera. Jeśli i ty masz taki plan to z tego artykułu dowiesz się jak to zrobić dobrze i nie popełnić błędów.
Zacznijmy więc od pierwszego kroku który musimy wykonać.
Budowa kampera z Fiata Ducato, Peugeota Boxera lub Citroena Jumpera.
Fiat Ducato – jeden z tak zwanych trojaczków, którego bliźniakiem jest Peugeot Bokser i Citroen Jumper, jest chyba najbardziej popularną bazą wykorzystywaną do zabudowy kamperowej. Głównie dlatego, że występuje on w kilku rozmiarach. W porównaniu do Sprintera czy Craftera, Ducato jest szerszy ale za to trochę krótszy. Ducato w wersji L4H3 to najwyższe i najszersze auto ze wszystkich wymienionych wyżej dostawczaków.
Budowa kampera z Mercedesa Sprintera lub Volkswagena Craftera.
Mercedes Sprinter – jest jednym z najlepszych dostawczaków na rynku. Ale według mojej opinii nie do końca nadaje się na kampera z uwagi na jego szerokość i długość. Sprinter i Crafter jest bardzo wąskim autem więc przy wzroście 180cm nie ma opcji spania wszerz auta, druga sprawa to budowa mebli które będą bardzo wąskie i niepraktyczne w użytkowaniu. Sprinter czy Crafetr w jego największej wersji jest bardzo długi i ma ogromy tylny zwis co spowoduje, że będziemy mieć duże problemy z parkowaniem.
Wydaje mi się, że nie bez kozery Ducato jest najbardziej popularną bazą kamperową. Większość seryjnie budowanych kampervanów powstaje właśnie na bazie tego dostawczaka.
Ja osobiście wybrałem Peugeota Boksera w wersji L4H3 z uwagi na jego wysokość i szerokość. Mam 183cm wzrostu i zależało mi na tym, abym mógł swobodnie stanąć i położyć się wygodnie wszerz i wzdłuż kampera.
Ze względu na to, że często teren, na którym parkujemy kampera nie jest idealnie równy, chciałem mieć możliwość spania w każdą możliwą stronę. Wybór auta bazowego pod zabudowę na kampera to indywidualna kwestia, więc każdy musi decydować za siebie. Poniżej podaję tabelę z rozmiarami Fiata Ducato w różnych wersjach.
Ergonomicznie zaprojektowany układ czteroosobowej zabudowy będzie zupełnie inny niż w przypadku zabudowy dwuosobowej. Ze względu na brak konieczności montowania foteli z pasami zwróconymi w kierunku jazdy dla dodatkowej dwójki pasażerów. Opcji aranżacji wnętrza jest wiele i wszystko zależy od tego czego potrzebujesz – twoje indywidualne upodobania są tutaj najważniejsze. Póki masz jeszcze czas, zastanów się dobrze, jaki układ zabudowy najlepiej spełni twoje potrzeby.
Jeszce przed tym, zanim przystąpisz do zabudowy kampera wykonaj gruntowne czyszczenie auta, które zakupiłeś jako bazę. Dostawczaki mają to do siebie, że przewożone jest w nich dosłownie wszystko, a co za tym idzie nie są one zbyt czyste. Wystarczy nam dobry środek czyszczący, szmatki, gąbeczki i zabieramy się do pracy.
Podczas procesu czyszczenia możemy zauważyć występujące ogniska korozji, co będzie normalnym zjawiskiem. Postarajmy się je usunąć i zakonserwować. Jeżeli nie są one zbyt rozległe wystarczy nam papier ścierny, benzyna ekstrakcyjna i farba podkładowa w sprayu aby zrobić z tym porządek.
Pamiętajmy o tym, że jeżeli nie zrobimy tego na tym etapie. To w momencie kiedy zaczniemy zabudowywać naszego kampera. Nie będziemy mogli do tego wrócić z wiadomych przyczyn.
Po to by zwiększyć stabilność podłogi, szczeliny pomiędzy przetłoczeniami wypełniamy XPS-em o grubości 6mm. Wycięte paski z XPS-a przyklejamy cienką warstwą kleju polimerowego bezpośrednio do podłogi. Po wyschnięciu możemy zabierać się do przyklejenia płyty izolacyjnej. Wykonanie podbudowy z XPS nie tylko obniży przenikanie temperaturowe, ale również znacznie wygłuszy naszego kampera.
Seryjnie budowane kampery zazwyczaj (Poza wersjami zimowymi) są ocieplone 10 mm warstwą pianki kauczukowej takiej samej jaką stosuje się do wygłuszania samochodów osobowych.
Moim zdaniem to zbyt cienka warstwa. Dlatego w tym projekcie zastosowałem samoprzylepną piankę kauczukową o grubości 32 mm. Jeżeli chodzi o materiał używany do ocieplenia kampera, to piana kauczukowa będzie najlepszym rozwiązaniem ze względu na bardzo niską nasiąkliwość, doskonałe właściwości izolacyjne, wygłuszeniowe oraz swoją elastyczność. Nie będę pisał o alternatywnych materiałach gdyż zastosowanie piany kauczukowej wydaje mi się jedynym słusznym rozwiązaniem.
Powiem za to jakich materiałów nie stosować. Największym błędem jaki możemy popełnić to ocieplenie naszego kampera styropianem lub pianą PUR. Zapytacie dlaczego? Przecież to doskonały materiał izolacyjny, który jest bardzo lekki. Styropian nie jest materiałem elastycznym i nie przylega ściśle do ścian kampera. Ściany dostawczaka nie są proste, co w momencie przenikania temperaturowego będzie powodowało skraplanie znacznej ilości kondensatu.
Nasiąkliwość wącha się od 2 do 5% w przypadku zamknięto komorowej piany PUR i 14 do 22 kg na m2 w przypadku otwarto komorowej piany PUR. W porównaniu z nasiąkliwością pianki kauczukowej, która wynosi 0,1% są to ogromne różnice.
Materiały takie jak styropian czy piana PUR są doskonałymi materiałami izolacyjnymi, ale nie do ocieplania i izolowania kampera tylko budynków.
Poniżej przedstawiam filmik z rozbiórki kampera ocieplonego styropianem i pianą PUR. Zobaczcie ile skropliny na tak małym kawałku!!!
Do wygłuszenia w miejscach konstrukcyjnych i przetłoczeniach użyłem maty bitumicznej, która ma doskonałe właściwości wygłuszeniowe. Nie polecam oklejać całego auta matą bitumiczną ze względu na jej wagę. Mata bitumiczna wygłuszeniowa jest bardzo ciężkim materiałem i przy oklejeniu całego kampera może zwiększyć jego wagę netto nawet o 100kg.,
Kiedy kwestie ocieplenia podłogi w kamperze mamy już za sobą, możemy przystąpić do montażu warstwy wierzchniej. Do tego wybrałem sklejkę szalunkową wodoodporną o grubości 10mm. Ze względu na jej wytrzymałość oraz niską nasiąkliwość jest ona doskonałym materiałem. Stworzy solidną i trwałą podłogę w kamperze. Niestety nie jest to lekka, ale za to bardzo wytrzymały. Co ważne, nie odkształca się pod wpływem wilgoci. W przypadku niekontrolowanego wycieku wody nasza podłoga nie odkształci się, ani nie nasiąknie wodą. Jest to naprawdę bardzo twarda i solidna płyta, do której na późniejszym etapie będziemy mogli przykręcić meble. Jedna strona wodoodpornej płyty szalunkowej jest gładka i błyszcząca, druga z kolei perforowana i chropowata. Co umożliwia jej przyklejenie do podbudowy ociepleniowej bez konieczności używania wkrętów i dziurawiona podłogi lub tworzenia drewnianego stolarza. Do zamocowania podłogi w kamperze użyłem silnego kleju polimerowego i przykleiłem ją do podbudowy izolacyjnej.
Tak więc jeżeli auto mamy już ocieplone i podłogę gotową. Przyszedł czas na decyzję jaki układ zabudowy będziemy chcieli mieć w naszym kamperze. Najlepiej będzie wykleić go na podłodze taśmą malarską. Ta czynność pozwoli nam na precyzyjne określenie miejsca, mebli oraz wszystkich sprzętów elektrycznych typu lodówka, bojler itp. Po oklejeniu podłogi i wyznaczeniu układu zabudowy możemy przystąpić do budowania instalacji elektrycznej.
Szczerze czekałem na ten rozdział, uwielbiam elektrykę i elektronikę, jestem pasjonatem, a może nawet maniakiem w tej dziedzinie. Tak więc zaczynamy.
Elektryka dla większości to czarna magia. Źle wykonana instalacja elektryczna może być przyczyną pożaru, więc jeżeli nie czujesz się komfortowo w tej dziedzinie ,najlepiej będzie jak zlecisz jej wykonanie specjaliście, który zbuduje ją dla ciebie w bezpieczny sposób. Ty zas będziesz spał spokojnie w swoim nowiutkim kamperze, bez obawy wystąpienia ryzyka pożaru. Jeżeli jednak czujesz się komfortowo w tej dziedzinie nic nie stoi na przeszkodzie, abyś wykonał ją sam, tak więc zaczynamy.
Ja w tym projekcie zastosowałem bardzo rozbudowany system pomiarowy, który informuje mnie o wszystkich wyżej opisanych czynnikach, ale również pozwala sterować urządzeniami elektrycznymi znajdującymi się na pokładzie. Systemów pomiarowych i centrali sterujących jest wiele i napewno znajdziesz coś dla siebie. Możesz również zastosować najprostsze wskaźniki pomiarowe zamiast skomplikowanego systemu. Wybór należy do ciebie.
Zastanów się również czy będziesz instalował Solary w swoim kamperze jako źródło generowania prądu, które będą bezobsługowo ładowały twoje akumulatory, czy może separator albo ładowarkę DC-DC, a może masz w planach wozić ze sobą generator. Pomysł z generatorem stanowczo odradzam z wiadomych względów, hałas, konieczność tankowania, spaliny.
Na tym etapie musisz również zaplanować źródło ogrzewania w kamperze. Każde źródło ogrzewania w kamperze nawet gazowe wymaga zasilania elektrycznego. Wyjątkiem jest koza opalana drewnem ale niewiele ludzi decyduje się na takie źródło ogrzewania. Do wyboru mamy:
Jeżeli mamy już projekt lub rysunek instalacji możemy przystąpić do budowania. Instalacja zasilana prądem stałym DC powinna zostać wykonana z kabli elastycznych tak zwanych linek, a nie z drutu. Właściwości prądu stałego są inne niż prądu zmiennego, który mamy w domu.
Przekroje kabli powinny być odpowiednio dobrane do odbiorników, jeżeli kabel jest zbyt cienki to będzie się nagrzewał co może doprowadzić do pożaru. Dla ciekawostki powiem, że ponad 90% pożarów występujących w kamperach jest powodowana przez instalacje elektryczne.
Budując instalacje elektryczną w kamperze musimy wiedzieć, że w momencie pomyłki przy podłączeniu możemy spalić odbiornik lub urządzenie nie będzie działać.
Na tym etapie musimy wybrać miejsce na akumulator oraz inne urządzenia, takie jak przetwornica, elektroblok, regulator ładowania , skrzynkę z bezpiecznikami itp. W seryjnych zabudowach akumulator bardzo często znajduje się pod fotelem pasażera. Ja w tym projekcie wybrałem miejsce pod łóżkiem, z uwagi na ilość sprzętu i gabaryty akumulatora.
Elektryka gotowa , przyszedł czas na zabudowę ścian. Abyśmy mogli do czegoś przykręcić płyty musimy wykonać stelarz. Ja użyłem cienkich listewek o wymiarach 40x20mm i zbudowałem żebrowy stelarz, do którego później przykręciłem ściany i sufit z lekkich płyt o grubości 6mm.
Z uwagi na ograniczenie wagowe. Przecież zabudowywujemy dostawczaka o masie dopuszczalnej do 3.5T polecam zastosować lekką sklejkę typu Ceiba i Fuma. Sklejki te są dużo lżejsze od tradycyjnych więc pozwolą nam oszczędzić trochę kilogramów.
Przy budowie stelaża nie zapomnij o przygotowaniu wzmocnień, do których będziesz przykręcać szafki. Nie możesz przykręcić ich bezpośrednio do płyty myśląc, że będzie ok, bo nie będzie. Pod obciążeniem szafki zwyczajnie odpadną jeżeli nie będą przykręcone do solidnej konstrukcji. Pamiętajmy o tym, że budujesz kampera i przy gwałtownym hamowaniu, wszytko co jest w środku będzie chciało lecieć do przodu. Gdy stelarz mamy już gotowy, możemy przystąpić do zabudowywania sufitu. Jeszcze przed przykręceniem płyt sufitowych dla własnej wygody okleiłem tylne wzmocnienie oraz słupki materiałem wykończeniowym.
Do wykonanego wcześniej stelarza przykręcamy odpowiednio przycięte płyty. Nawiercamy otwory i przeciągamy wcześniej położone kable, tak abyśmy później w łatwy sposób mogli podłączyć odbiorniki. Pamiętajmy o tym, żeby zaznaczyć miejsca, w których wykonaliśmy wzmocnienia. Do których póżniej będziemy przykręcać szafki. Elementy ścian przeznaczone do tapicerowania w procesie przykręcania oklejamy materiałem, tak aby śrubki znajdowały się pod okleiną. Nie jest to może najprostszy sposób, ale nada on naszemu kamperowi estetyczny wygląd.
Meble do kampera wykonałem z lekkiej sklejki ze względu na jej wagę. Do budowy mebli użyłem 12mm płyty, dokładnie tej samej , z której zrobiłem ściany prysznica. Chciałem, żeby cała zabudowa była wykonana z tego samego gatunku drewna ze względu na estetykę.
Pierwsza czynność jaką powinniśmy wykonać przy budowie mebli do kampera to rysunek, który umożliwi nam wykonanie mebli we właściwy sposób i nie pozwoli na pomyłki w wymiarach. W związku z tym, że są to meble do kampera musimy je zaprojektować w taki sposób, aby szuflady nie otwierały się podczas jazdy na zakrętach. Do tego użyłem prowadnic push to open i tym samym uniknąłem montażu uchwytów, które niezbyt mi się podobają. Każdy z nas ma własne indywidualne potrzeby i upodobania a więc budowanie mebli w kamperze będzie indywidualnym procesem dla każdego. Jedni wolą płyty laminowane, drudzy surowe drewno, jeszcze inni chcą mieć uchwyty. Najważniejsze jest to , aby meble w twoim kamperze były funkcjonalne, spełniały wszystkie twoje potrzeby i podobały Ci się.
Budowa mebli w kamperze to precyzyjny i kosztowny proces, który wymaga wprawy. Jeżeli nie czujesz, się z tym komfortowo najlepiej będzie zlecić wykonanie tej usługi firmie stolarskiej.
Nieodpowiednie przycięcie płyt będzie skutkowało znacznym wzrostem kosztów budowy kampera, a przecież nie o to w tym chodzi.
Budowa mebli i montaż urządzeń to proces końcowy przy budowie kampera, kóry pozwala dostrzec koniec i poczuć przypływ radości związany z myślą pierwszego wyjazdu naszym własnoręcznie zrobionym kamperem. I taka konkluzja. Pomimo, że w procesie żmudnej budowy kampera, niejednokrotnie poczujesz bezradność i chęć poddania się, nie rób tego, skończ swój zaczęty projekt za wszelką cenę, a satysfakcja z ciężkiej i wymagajacej pracy będzie nielada nagrodą.
Budujesz kampera? Potrzebujesz porady? Doradzamy przy budowie kampera. Zadzwoń tel: 537 181 219. Wiemy, że budowa kampera może być nie lad wyzwaniem, zwłaszcza kiedy robi się to pierwszy raz. Z nami u twego boku napewno pójdzie dużo łatwiej. Podpowiemy jak zrobić to lepiej, taniej, szybciej i do tego dobrze.
Doradzamy przy budowie kampera. Wiemy, że budowa kampera może być nie lad wyzwaniem, zwłaszcza kiedy robi się to pierwszy raz.
Z nami u twego boku napewno pójdzie dużo łatwiej. Podpowiemy jak zrobić to lepiej, taniej, szybciej i do tego dobrze.
Zadzwoń - 537 181 219
Heyka,
Świetny artykuł, dziękuję za porady.
Czy można wiedzieć ile orientacyjne kosztuje zabudowanie kampera wykonując pracę samodzielnie?
Pozdrawiam Krzysztof
Dzięki,
Wszystko zależy od materiałów, można to zrobić na tanich materiałach i zapłacić 20-30 tyś. ale można też wykorzystać materiały wysokiej klasy i topowych m, arek i zapłacić 60 tyś. tak więc nie ma jednoznacznej odpowiedzi na twoje pytanie. Pozdrawiam Bartek