Każdy kto planuje montaż solarów do kampra lub przyczepy kempingowej zastanawia się jaki panel słoneczny wybrać. Który solar będzie najbardziej wydajny i będzie generował najwiecej prądu.
W tym artykule przyjrzymy się dostępnym opcjom i sprawdzimy jak działają panele słoneczne. Porównamy je z alternatywnym źródłem generowania energii elektrycznej. W roli wyjaśnienia zasady działania instalacji fotowoltaicznej w kamperze lub przyczepie kempingowej przyjrzymy się panelom mono i polikrystalicznym. Porównamy obie technologie i sprawdzimy, który solar najlepiej sprawdzi się w kamperze lub przyczepie kempingowej.
Poznamy warunki pracy obu technologi i dowiemy się, która z nich najlepiej sprawdzi się w naszej instalacji.
Pytanie, z którym wielokrotnie się spotkałem. „Czy ten solar pociągnie moją lodówkę i telewizor?”. W tym artykule opowiem jaką funkcję pełni panel słoneczny w niskonapięciowej instalacji off-grid zasilanej z akumulatora.
Główna funkcja, którą ma spełniać solar to funkcja ładowarki słonecznej. W momencie nasłonecznienia ma za zadanie ładować akumulator pokładowy, z którego dostarczamy prąd do odbiorników. O tyle, o ile w dzień jesteśmy w stanie na bierząco korzystać z energii generowanej przez ogniwa fotowoltaiczne, to w nocy korzystamy z energii zgromadzonej w akumulatorze.
Podsumowując, panel słoneczny nie jest głównym źródłem dostarczania energii do naszych odbiorników. Jest nim akumulator pokładowy, z którego przez cała dobę możemy czerpać energię. Panel fotowoltaiczny ma za zadanie ładować nasz akumulator pokładowy w dzień, po to abyśmy mogli korzystać z prądu przez cała dobę, nawet w nocy kiedy nie ma słońca.
Tak naprawdę nie mamy zbyt wiele możliwości jeżeli chodzi o generowanie energii elektrycznej. Do wyboru mamy dwie najbardziej popularne metody pozyskiwania energii z odnawialnych źródeł.
Z uwagi na wygodę użytkownika panele fotowoltaiczne wydają się być lepszym rozwiązaniem. Niemniej jednak wszystko zależy od sytuacji. Musimy pamiętać o tym, że turbiny wiatrowe mogą produkować prąd przez całą dobę, niezależnie od nasłonecznienia. W momencie kiedy mamy zamiar stale podróżować naszym kamperem lub przyczepą kempingową panele fotowoltaiczne będą zdecydowanie lepszym rozwiązaniem.
Z kolei kiedy mamy zamiar używać naszego kampera lub przyczepy kempingowej w sposób stacjonarny. Zaparkować na działce i nie ruszać się nigdzie przez dłuższy czas. Turbina wiatrowa może okazać się bardziej wydajnym źródłem generowania prądu. Tak więc, jak widać wszystko zależy od indywidualnych upodobań oraz czynników atmosferycznych.
Krąży wiele opinii o tym jaki panel słoneczny jest najlepszy do kampera. Postaram się wyjaśnić zasadę działania instalacji fotowoltaicznych w kamperach i przyczepach kempingowych. Zacznę wiec może od podstaw.
Mówiąc w prostych słowach, ogniwa krzemowe połączone ze sobą przetwarzają promienie słoneczne na prąd stały. Generowany przez panele słoneczne prąd stały różni się od prądu zmiennego, powszechnie używanego w domu. Więcej o prądzie i jego różnicach tutaj.
Jak widać różnica między instalacją w domu, a w kamperze jest znaczna. Do zasilania odbiorników w kamperze wykorzystuje się prąd stały DC o niskim powszechnie zwanym 12v napięciu.
Polikrystaliczny panel o mocy 180W napięciu roboczym 18-22v i natężeniu 9.8A-10.5A ma wymiary – 148x67cm = 0.9916 m2
Panel monokrystaliczny o mocy 455W napięciu roboczym 42v-50v i natężeniu 10.88A-11.41A ma wymiary 211x105cm = 2.2155m2
Porównując powyższe dane nasuwa się jeden wniosek. Z uwagi na niskie napięcie prądu stałego max 13.6V, istniejące w każdym kamperze jako główne źródło zasilania. Bardziej wydajny i efektywny będzie panel słoneczny w technologi polikrystalicznej. W przypadku paneli polikrystalicznych regulator obniży napięcie zaledwie o kilka Volt. Nie jak w przypadku monokryształu o kilkadziesiąt nie zmieniając przy tym natężenia spowoduje to dużą stratę.
Tłumacząc najprościej jak się da. To, że panel 455W produkuje więcej prądu nie znaczy wcale, że będzie on lepszym zastosowaniem do kampera. Z uwagi na jego relatywnie wysokie napięcie robocze 42-50V będzie on generował większą stratę. Ponieważ występuje konieczność obniżenia napięcia do wartości występujących w kamperze, maksymalnie 14.5V. Jeżeli spojrzymy na wymiary i natężenie obu paneli to dostrzeżemy, że panel 455W jest ponad dwa razy większy a natężenie obu paneli jest bardzo zbliżone.
W przypadku tego typu instalacji gdzie oba panele są w stanie produkować napięcie 14.5V to właśnie natężenie ma największe znaczenie i wpływ na czas ładowania akumulatora. Powyższy przypadek wskazuje, że w miejsce jednego panela monokrystalicznego dużej mocy lepiej zainstalować dwa mniejsze panele polikrystaliczne. Dwukrotnie zwiększyć natężenie prądu, co znacznie przyspieszy proces ładowania baterii pokładowej.
W procesie ewolucji pojawiły się na rynku regulatory wykorzystujące technologię MPPT, które dokonują konwersji napięcia na natężenie i zwiększają je proporcjonalnie. Nie liczmy jednak na to, że są tanie, a proces ten zachodzi bezstratnie.
Następny ważny wybór, którego musimy dokonać przy projektowaniu instalacji solarnej w kamperze lub przyczepie kempingowej, to jakiego solara wybrać? Czy lepiej zastosować panel elastyczny, a może sztywny z aluminiową ramą? I tutaj również pojawiają się różne opinie. Więc i w tej kwestii postaram się troszeczkę doradzić, opisując działanie oraz budowę obu paneli.
Panele elastyczne są znacznie lżejsze i cieńsze od klasycznych sztywnych paneli fotowoltaicznych. Technika montażu paneli elastycznych jest prostsza niż w przypadku sztywnych solarów. Z uwagi na powyższe wydawałoby się, że będą one lepszym wyborem. Ale, czy aby na pewno? Przyjrzyjmy się innym czynnikom mającym wpływ na wydajność. Z uwagi na to, że panele elastyczne są cienkie ,a technika ich montażu wymaga klejenia, przylegają one bezpośrednio do korpusu pojazdu i tym samym mają znaczną tendencje do nagrzewania się, a co za tym idzie spadku wydajności oraz krótszej żywotności w porównaniu do tradycyjnych sztywnych paneli fotowoltaicznych, których sposób montażu gwarantuje przepływ powietrza i tym samym lepsze chłodzenie co znacznie podnosi sprawność ogniw krzemowych. Z mojego doświadczenia wiem, że panele elastyczne nie są optymalnym rozwiązaniem ze względu na niską wydajność oraz krótszy żywot.
Jeszcze przed podsumowaniem chciałbym obalić pewien mit. Wielokrotnie spotkałem się z opinią, która mówi, że sztywne panele generują hałas podczas jazdy. Po części to prawda ale tylko w wypadkach kiedy solar jest nieprawidłowo zamontowany i podczas jazdy wpada w wibracje co powoduje drgania i tym samym nieprzyjemny dla ucha dźwięk. Dobrze zamontowany panel słoneczny na kamperze lub przyczepie kempingowej nie będzie powodował żadnego hałasu, gdyż jest on umiejscowiony zbyt nisko, a powietrze rozpraszane podczas jazdy, które miałoby rzekomo powodować hałas jest wyrzucane znacznie wyżej zamontowanego solara. Tak więc sam panel nie napotyka na opór powietrza i tym samym nie generuje hałasu.
Czas na podsumowanie. Wiemy już, że technologia polikrystaliczna z uwagi na lepsze parametry pracy w rozproszonym świetle oraz niższe napięcie i wyższe natężenie robocze będzie optymalnym wyborem. Z uwagi na krótką żywotność oraz niską wydajność a także kłopotliwy demontaż paneli elastycznych, lepiej będzie zastosować sztywny tradycyjny panel słoneczny, który w przypadku uszkodzenia można bardzo łatwo wymienić, w przeciwieństwie do przyklejonych na stałe paneli elastycznych. Jednak nie zawsze można instalować sztywne panele słoneczne w kamperze ze względu na konstrukcję dachu lub ograniczenie wagowe, w tym wypadku nie mamy zbyt wielkiego wyboru i musimy zastosować solary elastyczne, które dobrze sprawdzą się na małych kamperach lub kamperach z unoszonym dachem. W przypadku kiedy mamy możliwość montażu sztywnego tradycyjnego panela słonecznego będzie on najlepszym z możliwych wyborów ze względu na swoją wydajność.
Jeśli szukasz solidnego elektryka do budowy i stelacji elektrycznej w kampera, który zajmie się konserwacją, optymalizacją lub modernizacją zadzwoń
Specjalizujemy się w budowaniu instalacji fotowoltaicznych w kamerach. Zapewniamy montaż paneli słonecznych do kampera oraz projektujemy instalacje elektryczne w systemie off-grid!
Doradzamy przy budowie kampera. Wiemy, że budowa kampera może być nie lad wyzwaniem, zwłaszcza kiedy robi się to pierwszy raz.
Z nami u twego boku napewno pójdzie dużo łatwiej. Podpowiemy jak zrobić to lepiej, taniej, szybciej i do tego dobrze.
Zadzwoń - 537 181 219